Tuesday, March 13, 2012

Alkisah Qalisha dan Rakan-Rakan

Howdy, creatures! Dah lama kan tak ada short stories? Well... Ni ada satu yang aku dah lama simpan. Enjoy!

Keluarga Encik Malik sedang menikmati hidangan makan malam yang enak dimasak oleh Kak Yati, pembantu rumah dari Indonesia.

Encik Malik : Isha, papa have something to tell you.

Qalisha : What?

Encik Malik : Papa ada sorang kawan ni. Kitorang memang rapat sangat. Papa kenal dia dari papa sekolah rendah lagi. Masa kami sekolah menengah, kami pernah buat janji yang satu hari nanti bila kami dah ada anak, kami nak satukan anak kami.

Qalisha : Then? Apa kena mengena dengan Isha?

Encik Malik : Papa ingat janji tu dah dilupakan. Almaklumlah, zaman gila-gila dulu. Lagipun kawan papa tu dah lama tak balik Malaysia. Tapi.... Hari tu papa jumpa dia dan dia masih ingat lagi janji tu. Kebetulan pula dia anak lelaki sebaya dengan Isha.

Qalisha : Pa... Papa cakap apa ni? Jangan cakap papa nak Isha kahwin dengan mamat tu? Isha baru 16 tahun, pa.

Encik Malik : Ish, taklah....

Qalisha : Huh, nasib baik. Ingat papa buang tebiat tadi nak suruh Isha kahwin sekarang.

Encik Malik : Korang bertunang je dulu. Nanti cukup 18 baru kahwin. Esok keluarga diorang datang masuk meminang.

Qalisha : WHAT?! Papa jangan berguraulah benda ni. Apa ni pa? Gurau pun agak-agaklah.

Encik Malik : I'm serious, Isha.

Qalisha : Pa.... Isha dah ada boyfriend kan? You know that. How could you do this to me?

Encik Malik : Budak rempit tu? Tak payahlah Isha. Papa tak nak Isha berkawan dengan dia lagi. Bukannya baik pun budak tu.

Qalisha : You don't know him, pa. Macamlah anak kawan papa tu baik sangat. I'm off to bed. Night. Assalamualaikum pa, mama.


Qalisha bangun meninggalkan meja makan. Derap kakinya laju menuju ke bilik tidurnya. Dia mahu segera berseorangan. Dia masih belum dapat menerima berita yang baru diketahuinya. Dia? Tunang orang pada umur 16 tahun? Adakah dia yang gila atau papa yang gila?

Siapalah gerangan tunangnya itu agakanya? Berapakah umur dia? Kacakkah orangnya?  Baikkah dia? Bagaimana dia hendak menerangkan duduk perkara kepada Arif? Qalisha akhirnya tertidur dengan pelbagai persoalan yang tiada jawapan bermain di mindanya. Kepalanya pening. Hatinya kuat memberontak.

Tidur Qalisha terganggu di tengah malam apabila telefon bimbitnya berbunyi. Dia membuka sedikit matanya dan melihat nama Arif tertera pada skrin telefon. Segera dia menjawab panggilan tersebut walaupun rasa mengantuk menebal dan matanya langsung tidak mahu celik. 

Arif : Awak, saya mintak maaf sangat-sangat dekat awak. 

Qalisha : Raya lambat lagilah sayang. Kenapa dengan awak ni? 

Arif : Saya... Saya sayangkan ex-girlfriend saya lagi. Saya mintak maaf sangat-sangat eh awak? Kita masih lagi boleh jadi kawan. 

Qalisha : Tepat pada masanya. Tak apalah awak. Saya pun memang kena break dengan awak. Papa saya suruh. Terima kasih. Bye. 

Qalisha segera menamatkan panggilan tersebut dan mematikan telefon bimbitnya. Dia kembali nyenyak tidak lama kemudian.

****

Pagi itu Qalisha ke sekolah dengan muka serba monyok. Dia yang selalunya bermulut becok  tiba-tiba senyap sunyi pada hari itu. Rakannya, Sarra perasan akan perubahan Qalisha. 

Sarra : Aik, Sha? Senyap je kau pagi ni. Kenapa? Something's wrong?

Qalisha : Tunggu Awiem sekali nanti aku cerita. Banyak benda yang tak kena ni. Haih. 

Sarra : You okay? Pasal Arif ke? 

Qalisha : Pasal Arif satu. Then about something... That is too much for me to absorb. 

Sarra : Wah, macam masalah besar. Apa dia? Ceritalah. 

Qalisha : Tunggu Awiem. Karang sentap pulak mamat tu. Memang masalah besar pun. Tak besar tak adanya aku monyok macam ni. 

Tidak lama kemudian, seorang lagi rakan Qalisha, Awiem datang dan duduk bersama mereka. 

Awiem : What's up? Kau apahal monyok semacam?  

Qalisha : Nak cerita ni... Arif dah tinggalkan aku. He still loves his ex. 

Sarra : Apalah yang ada dekat perempuan tu yang dia sayang sangat? She's a bitch. Bodoh jugak si Arif ni. 

Qalisha : Dah nak sayang, nak buat macam mana? Redha je lah. 

Awiem : Are you okay? 

Qalisha : I'm fine. Bukan pasal tu yang aku serabut kepala otak sangat ni. It's about me, being someone's fiancee. 

Sarra and Awiem : HAA?! 

Awiem : Kau biar betul Sha? 

Qalisha : Yeap. Bapak aku bantai tunangkan aku dengan anak kawan dia. 

Sarra : Bila? 

Qalisha : Last night.... 

Awiem : Siapa? 

Qalisha : Entah. Semalam lepas sarung cincin, aku terus naik bilik, tak keluar sampai pagi tadi. Aku tak tengok pun muka dia. Nama pun aku tak tahu. Malas nak ambil tahu. 

Sarra : So... Kau ni tunang orang yang tak dikenali lah? 

Qalisha : Apparently, yes. Dah tak boleh menggatal dengan orang lain. So sad... 

**** 

Sebulan telah berlalu. Kehidupan Qalisha masih lagi seperti biasa walaupun dia sudah bergelar tunang orang. Dan sehingga hari ini, dia masih tidak mengetahui identiti tunangnya itu. Hari itu, tingkatan 4 Tekno menerima seorang ahli baru. 

Puan GV : Kelas, hari ini ada budak baru masuk kelas kamu. Nama dia Danial. Danial, kau boleh duduk sebelah Awiem. 

Awiem : Cikgu, sebelah saya tempat Isha lah. 

Puan GV : Sebelah satu lagi lah. Kamu ni, saya tahulah kamu tu tak boleh berenggang dengan si Isha. 

Awiem : Hehe. Welcome to 4 Techno, Danial. Meh duduk meh. 

Puan GV : Awiem ni banyak mulut. Tahanlah sikit ye? 

Danial : Tak apa, cikgu. Saya tak kisah. 

Qalisha yang ke tandas sebentar tadi, kembali ke kelas. 

Awiem : Sha, kita ada budak baru. Nama dia Danial. Handsome kan dia? 

Qalisha : Oh, hi. Aku Qalisha. Panggil je Isha. 

Danial : Hi. 

Awiem : Handsome kan Danial ni Sha? 

Qalisha : Boleh lah... Aku tak dibenarkan pandang lelaki lain doh. 

Awiem : Oh, lupa. 

Danial : Kenapa? 

Qalisha : Biarlah rahsia. Baru masuk dah menyibuk. 

4 bulan berlalu. 4 bulan jugalah Danial menyertai kumpulan Qalisha, Awiem dan Sarra. Ke mana jua pasti bersama. Dalam diam, Danial mula menyukai Qalisha. Suatu hari ketika mereka berempat sedang bersantai di taman berdekatan rumah Qalisha....

Danial : Sha, I have something to tell you. 

Qalisha : Amenda? 

Danial : Kita pergi jauh sikit boleh? 

Qalisha : Malas. Cakap je kat sini. Nanti aku kena cerita balik dekat diorang pulak. 

Awiem : Haa... Kau nak cakap apa haa Danial? Siap nak ajak Sha pergi tempat lain pulak tu? 

Danial : Hm... I think I like you. 

Qalisha : Think? 

Awiem : Think? 

Sarra : Think? 

Danial : No, I really like you. 

Qalisha : I appreciate it, dude. But sorry, can't return it. 

Danial : Kenapa? 

Awiem : Isha ni tunang orang. Tapi dia tak kenal siapa tunang dia. 

Qalisha : Woi! Kau apahal? Nak mati? 

Danial : Betul ke Sha? Never mind then. 

Qalisha : Yeap. Leklah der. Banyak lagi bunga di taman. Ye dak? 

Tidak lama kemudian, Qalisha mengadakan parti hari jadinya yang ke-16. Dia diberitahu oleh ibu bapanya yang tunangnya akan menghadiri majlis itu. Setelah hampir 5 bulan bertunang, barulah Qalisha berpeluang melihat wajah tunangnya. 

Encik Malik : Isha, sayang, come here. Salam uncle dengan aunty. 

Qalisha segera bersalam dengan ibu bapa tunangnya. 

Dato' Sufian : Apa khabar, Isha? 

Qalisha : Alhamdulillah, sihat uncle. 

Datin Bella : Isha dah jumpa dengan anak aunty?

Qalisha : Err... Belum. Isha sebenarnya tak kenal siapa dia. Hehe.

Datin Bella : Eh? Tadi Danial cakap nak jumpa Isha. Bertuah punya budak tunang sendiri tak kenal. 

Qalisha : Apa aunty cakap nama dia tadi? Danial? Isha jumpa Danial kawan kelas Isha je. Danial anak aunty Isha tak jumpa. 

Danial menyampuk dari belakang Qalisha...

Danial : Well, actually both Danial are the same. 

Qalisha : What? Oh dear God! Kau rupanya tunang aku?! 

And they live happily ever after...